رفتن به مطلب

اینترنت ملی چیست


یک روز خوب

ارسال‌های توصیه شده

آيا بر اساس وعده‌هاي داده شده، پاييز امسال مي‌توان شاهد اجراي شبكه ملي اينترنت بود يا باز هم بايد منتظر ماند و پرسيد اين پروژه‌ي پر از اما و اگر، چه زماني اجرا مي‌شود؟

 

به گزارش ايسنا، چند سالي است كه كاربران اينترنت با موضوع جديدي از سوي مسوولان ICT كشور كه را‌ه‌اندازي شبكه ملي اينترنت است، مواجه شده‌اند كه به خودي خود توانسته كاربران شبكه اينترنت را با تعداد بسياري سوال روبه‌رو كند؛ هم‌زمان با طرح اين عنوان نام‌هاي ديگري هم مانند شبكه ملي، اينترنت ملي و يا پروژه ديگري دقيقا با همان نام شبكه ملي اينترنت كه در مركز تحقيقات مخابرات بررسي مي‌شود، مطرح شده است.

 

*هدف شبكه ملي اينترنت*

 

تا قبل از اين كه وزير ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات هدف اصلي از راه‌اندازي شبكه ملي اينترنت را بيان كند، شايد خيلي‌ها گمان مي‌كردند قرار است پروتكلي مخصوص خود كشور به وجود آيد كه سامانه اينترنتي ايران را از ديگر كشورها جدا مي‌كند اما از صحبت‌هاي وزير ارتباطات اينطور بر مي‌آيد كه دسترسي با سرعت بالا به اينترنت مفهوم چنين شبكه‌اي است كه علاوه بر برقراري ارتباط در داخل كشور امكان استفاده از شبكه جهاني اينترنت را هم داراست.

 

*زيرساخت‌هاي در دست اجرا*

 

اگر به صحبت‌هاي دو سال پيش عبدالمجيد رياضي – كه در آن زمان معاون فن‌آوري اطلاعات وزارت ICT بود، بازگرديم متوجه مي‌شويم كه در آن زمان 50 درصد زيرساخت‌هاي اينترنتي شبكه‌ي ملي اينترنت فراهم بوده پس با اين تفاسير 50 درصد ديگر زيرساخت‌هاي لازم هم بايد تا الآن تكميل شده باشد زيرا قرار بوده كه تا پايان سال 89 اين پروه به اجرا گذاشته شود.

 

*سرمايه‌گذاري‌ها*

 

وزير ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات اوايل امسال گفت كه طراحي اوليه شبكه ملي اينترنت تمام شده و در سال‌هاي آتي از نظر ظرفيت و پوشش شبكه ملي اينترنت كامل خواهد شد.

 

دكتر رضا تقي‌پور هم‌چنين به سرمايه‌گذاري در بخش زيرساخت‌هاي مخابراتي در طول برنامه پنجم توسعه هم اشاره و حتي ابراز اميدواري كرد كه اين پروژه‌ها در طول سال‌هاي اول و دوم برنامه پنجم ادامه يابد؛ هرچند اغلب موارد شاهديم كه فعالان حوزه مخابراتي از نبود سرمايه‌گذاري‌هاي مورد نياز براي تكميل زيرساخت‌ها خبر مي دهند.

 

*اهميت پروژه*

 

لحن قاطع و پيگيرانه وزير براي اجراي هرچه زودتر اين پروژه حاكي از آن است كه مي شود به سرانجام اين كار اميدوار بود زيرا شواهد نشان مي‌دهد كه پي‌گيري‌هاي لازم حتي در صحبت هم كه شده انجم مي‌شود.

 

*پيش نياز هاب منطقه شدن*

 

بحث هاب منطقه شدن ايران هم تقريبا در راستاي شبكه ملي اينترنت شكل گرفت، به نحوي كه مدير كل مهندسي عمليات و هماهنگي شبكه ديتاي شركت ارتباطات زيرساخت گفت: براي اين كه طبق برنامه‌هاي پيش‌بيني شده پيش برويم بايد هاب منطقه در حوزه ديتا باشيم كه در اين راستا پروژه بزرگ هسته ملي شبكه اينترنت (IP/MPLS ) را در درست اقدام داريم.

 

طبق گفته مسوولان با اجرايي شدن اين پروژه پهناي باند قابل ارائه به متقاضيان، به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش پيدا مي‌كند. اين افزايش در بخش بين‌المللي حدود 20 برابر ظرفيت پهناي باند كنوني خواهد بود و تمام اين پيشرفت‌ها برآوردن نياز كاربران را تا حد نياز آنان امكان‌پذير مي‌كند.

 

*اينترنت ملي يا شبكه ملي*

 

اينترنت ملي لفظي است كه براي ارائه خدمات اين پروژه اغلب به كار برده مي‌شود اما وزير ارتباطات معتقد است كه به كار بردن اين لفظ درست نيست و بايد از شبكه ملي اطلاعات به جاي آن استفاده شود زيرا بسياري از فعاليت‌ها را بدون نياز به بستر اينترنت مي‌توان انجام داد كه يكي از اين موارد آموزش‌هاي الكترونيكي است.

 

*اعتبارات لازم زيرساخت*

 

براي راه‌اندازي اين شبكه ملي و براي اين كه ديگر نيازي نباشد كه براي يافتن يك سايت داخلي، دور جهان را طي كنيم، بايد هرچه زودتر زيرساخت‌هاي لازم اجراي اين پروژه را فراهم كنيم ولي بايد به ياد داشت كه بسترهاي زير ساختي به سرمايه‌گذاري و هزينه كرد نياز دارد كه هنوز از ميزان اين هزينه‌كرد آمار و ارقام مشخص و دقيقي در دست نيست.

 

معاون فن‌آوري اطلاعات شركت ارتباطات زيرساخت اخيرا در اين باره ابراز كرده است كه شبكه ملي اينترنت در حال نصب و راه‌اندازي است كه در اوايل پاييز سال جاري به اتمام مي‌رسد و بودجه اين پروژه حدود 70 ميليارد تومان است.

 

اين ميزان پيشرفت در حالي است كه هيات وزيران در سال 86 برنامه‌هاي عملياتي راه‌اندازي و بهره‌برداري اين شبكه‌ در سال‌هاي 86 تا 88 را تصويب كرد كه بر اساس آن شركت مخابرات ايران و شركت‌هاي مخابراتي وابسته و شركت‌هاي مخابراتي استاني مجاز شدند در طول سال‌هاي 1386 تا 1388 تا مبلغ پنج هزار و ششصد و شصت ميليارد ريال از منابع داخلي خود جهت ايجاد شبكه‌ي ملي اينترنت سرمايه‌گذاري كنند.

 

*مزاياي شبكه ملي اينترنت*

 

البته درباره مزاياي چنين شبكه‌اي هم با تكيه بر صحبت‌هاي مهدي اخوان - معاون آموزش، پژوهش و امور بين‌الملل وزارت ارتباطات – مي‌شود گفت كه محور بحث سيستم‌هاي مخابراتي كشور بر پايه IP و ارائه كليه اطلاعات برروي بستر IP است.

 

يعني ديتا، صوت و ويدئو را برروي شبكه و هم‌زمان با هم داشته باشيم و درواقع همه اين‌ها به عنوان پيش فاز محسوب مي‌شود كه البته موافقان و مخالفاني دارد و بحث‌هاي امنيتي نيز در اين رابطه مطرح است.

 

*خدمات شبكه ملي اينترنت*

 

رييس مركز تحقيقات مخابرات درباره عمده خدمات اين شبكه عنوان كرد: انتظار داريم با اجراي اين پروژه قيمت تمام شده براي مشتركان قابل كاهش باشد كه براي انجام اين طرح با اين وسعت نيازمندي‌هاي بسياري بايد در داخل كشور تامين شود.

 

*و اما زمان اجراي پروژه*

 

اصل موضوع به اجراي اين پروژه مربوط است كه قرار شده فيبر نوري تا درب منازل كشيده شود تا همگان از ارتباطات بهتري بهره ببرند؛ البته بر سر اجراي كامل آن صحبت‌هاي بسياري شده، به عنوان مثال وزير ارتباطات از اجراي آن در پاييز سخن گفته در حالي كه برخي ديگر گفته‌اند كه اگر پيش نيازها تأمين شود احتمال اجراي آن تا پايان سال خواهد بود.

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.
×
  • اضافه کردن...